Heienlangdonk 30, 4824 ED Breda,    Bel   +31(0)6 31 69 11 32

Je ultieme vakantiegevoel vastleggen

In dit vakantieblog leg ik je stap voor stap uit hoe je relaxte en gelukzalige momenten uit je vakantie vastlegt door te ankeren (afkomstig uit NLP). Je bent op vakantie en neemt mee naar huis, …….het ultieme vakantiegevoel!

Je gaat een moment zodanig vastleggen voor jezelf zodat je het bijbehorende gevoel en de sfeer altijd kunt terugpakken. Voor een nog sterkere werking leg je gewoon meerdere gelukzalige momenten uit je vakantie op dezelfde manier vast. Het vastleggen, het anker, is bijvoorbeeld heel handig als je straks weer dreigt te vervallen in hard werken. Dan roep je je vakantiegevoel direct op.

Wat is ankeren?

Wanneer je in een intense stemming verkeert en je op het hoogtepunt van deze stemming een specifieke (externe) stimulus toepast, dan worden stimulus en stemming neurologisch (dus in je hersenen) met elkaar verbonden.

Bij een externe stimulus kun je denken aan bijvoorbeeld: draaien aan je ring, of drukken op de knokkel van je linker wijsvinger of lichtjes knijpen in je rechterpink.

Een anker is vervolgens de som van de stimulus en stemming waarbij als reactie op deze stimulus steeds dezelfde stemming verschijnt. (Ja, die laatste zin moet je misschien nog een keer goed lezen.)

Op 't Griekse strand ankerde ik mijn ultieme vakantiegevoel

Ik zal nooit vergeten dat ik een keer een totaal bezinningsmoment had. Waarom ik precies dat specifieke moment nooit vergeet, is omdat ik het toen zo gelukzalig vond. Dat moment. Die sfeer. Dat gevoel. Ik heb het toen bewust en compleet vastgelegd in mijn herinnering met gevoel-beeld-geluid én geuren en kleuren erbij.

In NLP termen genoemd: ik heb dat moment toen ge-ankerd. (NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren). Zoals je misschien weet, ben ik gecertificeerde NLP-coach. Het leuke is dat iedereen dit ankeren eenvoudig kan leren!

Ik lag op zo’n heerlijk strandbed te zonnen op een Grieks eilandje. Op mijn buik met mijn handen onder mijn hoofd lag ik al starend naar de zee te kijken met het helderblauwe kabbelende water. Ik zag de witte kiezels op het strand. Helderblauwe lucht. Lekker zonnetje op mijn rug. Ik voelde me totaal ontspannen, vrij en gelukkig. En ik dacht; dit moment ga ik vastleggen. Ik wilde het vastleggen om er naar terug te keren als ik het wilde of nodig had. En dat heb ik toen gedaan. En iedere keer als ik wil, en ik denk daaraan, dan haal ik dit moment en gevoel exact terug en dan keert er rust in mijn hoofd en lichaam.

Ik ga je NU leren hoe je dit doet

Ik zal je uitleggen hoe je iets goed verankerd zodat jij dat ene moment ook kunt vastleggen. Als een soort foto in je geheugen.

De stappen die je doorloopt

Stap 1; Het beste is als je een moment vastlegt op het moment zelf. Lees de volgende stappen door en als je dan zo’n gelukzalig moment hebt -vandaag of ergens in de nabije periode- dat je wilt vasthouden. Besef dan op dat moment dat je het gevoel / het moment kunt vastleggen.

Stap 2; Werk op dat moment al je zintuigen af. Wat voel je in je lichaam? Sta daar goed bij stil en benoem alles hardop in jezelf. Scan je lichaam van top tot teen. Hoe zou je het gevoel willen noemen?

Wat zie je om je heen? Begin van dichtbij, zie alles, details. Wat hoor je? Welke geluiden zijn er dichtbij en veraf. Welke geuren zijn er te onderscheiden?

Stap 3; Breng nu de specifieke stimulus aan door je duim en wijsvinger van je linkerhand tegen elkaar aan te drukken. Of kies een andere zelfgekozen externe stimulus. Doe dit gedurende 20 seconden of 5 tot 6 ademhalingen en laat dan weer los.

Stap 4; Test. Doe even kort iets anders. Druk dan vervolgens duim en wijsvinger van je linkerhand weer tegen elkaar en houdt dit vast gedurende 20 seconden of 5 tot 6 ademhalingen. Je ‘vuurt’ nu  als het ware het anker af als test.

Stap 5; Herhaal. Als je nog in het gelukzalige moment zit kun je opnieuw stap 1, 2 en 3 doorlopen. Gebruik dezelfde stimulus. Nu versterk je het anker.

Stap 6; Als je thuis bent of aan het werk en je wilt terug naar dat moment. Vuur dan het anker af. Druk dan duim en wijsvinger van je linkerhand dan tegen elkaar aan, 20 seconden of 5 tot 6 ademhalingen. Als het goed is dan krijg je dat gevoel, het beeld, de bijbehorende geuren of smaken en geluiden van het vastgelegde moment terug.

Super hé?!

Je gaat op vakantie en neemt mee…..LEESVOER

Het boek ‘Realiseer je droombaan in 7 stappen’ gaat natuurlijk mee in de koffer.

Check hier digitaal het 1e hoofdstuk om te proeven of bestel hier direct een exemplaar van mijn boek en je hebt het binnen een paar dagen in huis. Hup mee in de koffer!

Het is geen zware kost maar bedoeld je te inspireren om voor je droombaan te gaan. Gewoon omdat het kan!

Een boek met voorbeelden uit de praktijk en praktische handreikingen om mee aan de slag te gaan. Maar ermee aan de slag gaan, dat doe je pas na je welverdiende vakantie. Eerst vakantie vieren!

Hartelijke groetjes, Maaike de Bruijn
Ik help je zacht te werken en je droombaan te realiseren. Of je nu in loondienst bent, zzp of hybride werkt.

 

Laat een reactie achter