Log in
Log in

Blog

Informatie & inspiratie over loopbaan - ontwikkeling - re-integratie - ondernemen

Ondernemerslessen uit de retraite

Ondernemerslessen uit de retraite


Hoe een positieve ervaring met een retraite mij belangrijke ondernemerslessen opleverde.



Een paar jaar geleden was ik actief op zoek naar een ‘retraite’. Ik had enorme behoefte aan stilte en reflectie. Ik wilde weleens ervaren wat retraite was en wat het mij zou bieden. Het was herfst en dat is op zich al een mooi moment om eens stil te staan, naar binnen te keren en los te laten. Dus ik dacht, waar kan dat beter dan tijdens retraite?

Ik deed navraag bij vrienden en collega’s en zocht op internet naar 'retraite' en 'stiltedagen'. Zo vond ik op internet een aankondiging van een stiltedag die georganiseerd zou worden op een bijzondere locatie, Samaya.

Eén dag leek me ideaal om mee te beginnen. Eerst maar kijken hoe ik een hele dag in stilte zou ervaren. Daarna kon ik altijd nog besluiten om meerdere dagen in retraite te gaan.

Ik gaf me op voor deelname aan de retraitedag ergens in oktober bij Peter van praktijk De Bezieling. Ik ben zijn echte naam en naam van de praktijk helaas vergeten en dit is achteraf één van de ondernemerslessen die ik hieruit heb getrokken.

Ik vertel in dit blog meer over mijn positieve ervaring met retraite stiltedagen. Ik kan het iedereen aanraden!

En voor de ondernemer >>> ik trek super waardevolle ondernemerslessen uit mijn eerste retraite ervaring. Doe daar als zzp je voordeel mee.

Mijn 1e retraitedag, sindsdien ben ik 'om'


Het was een prachtige, droge herfstdag in oktober op een geweldige locatie. Op een historische plek, Midden Nederland, in een prachtig gebouw met een zeer mooie uitnodigende tuin. De stilte heerst er. Twee meditatiebegeleiders zouden ons die dag leiden bij de meditaties. Lekker klein groepje. Er waren 8 deelnemers.

We kregen de hele dag - zowel binnen als buiten - verschillende meditaties. Zitmeditatie, ligmeditatie, kijkmeditatie, loopmeditatie, klankschalen concert, tekenmeditatie en in de tuin bewandelden we het labyrinth. Geweldig! De dag kon mij niet lang genoeg duren. De hele dag in stilte. Even niet hoeven communiceren met anderen maar alleen met jezelf. Ik ontspande compleet. Wat heb ik genoten.

Ik nam me toen ter plekke voor dat ik vaker een retraite dag zou inlassen. Een dag onder begeleiding. Ieder jaar. Minimaal 1 x per jaar.

Dit voornemen nestelde zich in mijn achterhoofd en zakte in de weken erna al snel weg. Ik was niet meer bewust met dit voornemen bezig tot ik een jaar later een aankondiging zag van een stiltedag. Hoe toevallig? Een dag die aangeboden werd, wel door een andere ondernemer en op een andere locatie. Maar meteen wel weer bewust van mijn voornemen en de prettige ervaring een jaar ervoor, schreef ik me direct in voor deze stiltedag.


Maar de ene stiltedag is de andere niet


De 2e stiltedag die ik onderging, werd dus verzorgd door een andere ondernemer en op een andere locatie. Evengoed had ik een fijne ontspannende dag maar ik kon vergelijken met het jaar ervoor. Toen was de locatie een stuk aantrekkelijker omdat er ook buiten meditaties werden gedaan en de locatie nodigde meer uit tot stilte. Nog steeds overtuigd dat ik minstens 1 x per jaar een retraite dag zou inlassen. Ook deze 2e dag vloog voorbij maar ik nam me voor dat ik volgende keer weer bij locatie Samaya de retraite wilde doen. De bewuste ondernemer -Peter van praktijk De Bezieling, ik weet helaas zijn echte naam en praktijk niet meer- bij wie ik de 1e topervaring opdeed, heb ik helaas niet meer kunnen traceren.

Onlangs nam ik mijn partner mee naar een stiltedag die werd georganiseerd bij Samaya. Zin in! En mijn partner wilde dit ook weleens ervaren. Hij had zulke goede verhalen van mij gehoord. Ook vriendinnen aan wie ik erover vertel, willen graag meer weten en ook een keer gaan.

Deze 3e ervaring was echter wel op de fijne locatie maar toch verzorgd door weer een andere ondernemer. Met als gevolg dat de dag ook anders werd begeleid. Ook weer voor mijn gevoel minder als mijn 1e ervaring met Peter van praktijk De Bezieling. Maar waar is die ondernemer gebleven?

Welke ondernemerslessen halen we hieruit?

   

  1. Goed vindbaar zijn op internet met wat jij te bieden hebt met de juiste zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden, is een must.
  2. Mijn klantervaring is destijds door Peter niet opgevraagd. Dikke gemiste kans en gemiste klanten voor hem. Ik ben zeer positief over de retraite dag dus mijn positieve klantervaring had kunnen bijdragen aan sociale bewijskracht (social proof). Social proof; een bewijs dat Peter eerder echte klanten heeft geholpen en dat klanten positief zijn over de dienstverlening. Mijn positieve klantervaring had andere potentiële klanten eenvoudig op de diensten van Peter kunnen attenderen en hen over kunnen halen ook een keer deel te nemen.
  3. Ik heb me voor de retraite dag opgegeven per email, maar Peter doet verder niets met deze mailadressen, want ik heb nooit meer iets van Peter en van zijn praktijk De Bezieling gehoord. Als hij mij simpelweg had gevraagd of hij me van tijd tot tijd mocht mailen dan had ik direct akkoord gegeven.
  4. Ik heb nu dus ook geen binding met Peter en met zijn praktijk. We hebben geen band opgebouwd. Sterker nog, ik kan de beste ondernemer niet meer traceren.
  5. Toen het jaar erna mijn oog viel op een aankondiging van een stiltedag elders, ben ik direct daar gaan shoppen. Peter is mij als (potentiële trouwe) klant kwijt. Het had eenvoudig een vervolg kunnen worden.
  6. Ondernemer Peter had misschien ook wel meer interessants voor mij als klant in petto gehad, maar daar weet ik niet van. Ik ben niet op de hoogte gehouden. Omdat ik al enthousiast was over deze ene dag, was instap in iets anders bij dezelfde praktijk een makkelijk vervolg geweest. Ik was al bekend en tevreden. Als Peter bijvoorbeeld een 3-daagse retraite had aangeboden, had ik me wellicht direct ingeschreven.
  7. Ik ben geen trouwe klant van deze ondernemer geworden terwijl ik wel ieder jaar 1 x zo’n retraite dag wil inlassen.
  8. Vrienden die door mijn enthousiaste verhaal ook wel zo'n dag willen beleven, komen ook niet bij Peter terecht. Ik kan niet doorverwijzen naar hem. Heb geen mailadres, geen website, niks.
  9. Last but not least; misschien heeft Peter deze retraitedag destijds voor het eerst en het laatst georganiseerd en is hij failliet. Wie weet? Hij heeft immers de klantervaring niet opgehaald en misschien denkt hij wel dat klanten spontaan komen aankloppen. Misverstand! Je moet als ondernemer van je laten horen en zien.


Ben jij zelfstandig ondernemer, vraag jezelf dan af of jij - net als Peter - deze enorme kansen laat liggen.


Zo krijg je eenvoudig meer klanten op je pad:
   

  • Verzamel jij structureel ervaring van je klanten en wat doe je er vervolgens mee? Structureel klantervaringen verzamelen als ondernemer is  gewoon een must. Als ondernemer kan je heel veel met deze informatie zoals je dienstverlening verder perfectioneren en de klantervaring op je website publiceren zodat potentiële klanten dit ook weer kunnen lezen.
  • Hoe en op welke plekken laat jij van jezelf horen en zien? Systematisch contact onderhouden met je klant is namelijk ook een must. Een klant wil graag binding en gezien worden, misschien zelfs graag speciaal zijn. En iedere keer als jij iets van je laat horen, denkt die klant weer even aan jou en je dienstverlening. Een probleem dat jouw potentiële klant nu onbewust is, kan je zomaar triggeren waardoor je klant in de actie schiet en een vraag stelt, wat van zich laat horen of zich aanmeld voor wat je te bieden hebt, etc..
  • Hoe weten jouw klanten dat je iets op stapel hebt staan? Hoe weten jouw (potentiële) klanten dat je iets tofs te bieden hebt waar ze behoefte aan hebben? Attendeer je hen erop? Hoe? Als je een website hebt dan is het essentieel potentiële klanten naar je website te leiden. Als je niet van je laat horen, weet de klant niet wat voor interessants je nu weer voor ze in petto hebt. Ze komen niet zomaar op je website terecht.
  • En zo is er nog heel wat te vertellen over ondernemen en over een goede en voor jou klant aantrekkelijk website maar dat voert te ver voor dit artikel. Wel heb ik nog meer aantrekkelijke ondernemerslessen voor je die je eenvoudig hieronder kunt aanvragen. Lessen over tijd maken, geld verdienen en méér leuke klanten op je pad die door jou geholpen willen worden.


Vraag de ondernemers videolessen hieronder direct aan. Vier video's die je helpen een succes te maken van ondernemen naast je baan.

Ja, ik wil een succes maken van het ondernemen naast mijn baan en de videotraining vandaag nog starten.

Verplicht veld
Verplicht veld
Verplicht veld
0 Reacties
Voeg reactie toe

Bewust Zijn in Wording

Ik help professionals van broodbaan naar droombaan

en/of een eigen droombusiness.

Maaike de Bruijn
Werkzaam als loopbaanadviseur, re-integratie specialist, ondernemers- & businesscoach

Bel: +31 (0) 631691132
e-mail: Bewust Zijn in Wording

Kan ik je ergens mee helpen?

© 2018-2024 Bewust Zijn in Wording | Website Design By CherAll Web & App Design

Deel deze pagina

Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal:
Korting 
Korting 
Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht